خودروی هیدروژنی، نسل آینده خودروها
خودروی هیدروژنی نیروی محرکه خود را از سوزاندن هیدروژن و تبدیل آن به آب تامین میکند. درست است که مشکل ذخیره هیدروژن مهمترین دردسر تولید این خودرو است، اما بازهم میتواند بهتر از خودروهای الکتریکی باشد
کودکانی که امروز به دنیا میآیند، میتوانند در بزرگسالی خودروهایی را برانند که از هیدروژن به عنوان سوخت استفاده میکنند. جرج بوش در سال ۲۰۰۳/ ۱۳۸۰ با تخصیص ۲/۱ میلیارد دلار به پروژه سوخت هیدروژنی این وعده را داد.
اما به گزارش نیچر، کمکم با مطرح شدن سوختهای زیستی و خودروهای برقی، که به نظر ارزانتر و در دسترستر میرسیدند، توجه به سوخت هیدروژنی کمتر شد. با اظهارات سال گذشته استیون چو، وزیر انرژی آمریکا و برنده جایزه نوبل فیزیک در مورد موانع موجود بر سر راه ابتکار هیدروژن، رسیدن به این سوخت دستنیافتنیتر به نظر رسید. بر اساس اظهارات وی، تولیدکنندگان خودرو هنوز به یک باتری قوی، بادوام و ارزان و نیز یک روش مناسب برای ذخیره حجم زیادی از هیدروژن برای مسافتهای طولانی نرسیدهاند. همچنین استفاده از هیدروژن نیاز به یک زیرسازی توزیع جدید دارد. علیرغم همه اینها، اگر بخواهیم واقعا به فکر گازهای گلخانهای باشیم، باید به راه دیگری غیر از گاز طبیعی برای گرفتن هیدروژن فکر کنیم.
چهار ماه بعد، در ماه می/ اردیبهشت گذشته آقای چو اعلام کرد که ابتکار هیدروژن از بودجه آینده حذف خواهد شد و هزینهها صرف سوختهای زیستی و باتریهای الکتریکی خواهد شد.
اما در بررسیهایی که برای اختصاص بودجه صورت گرفت، حتی بسیاری از تولیدکنندگانی که انرژی زیادی را صرف سوختهای زیستی و باتریهای الکتریکی کرده بودند، اعتراف کردند که ابتکار هیدروژن پتانسیلهایی در درازمدت دارد که قابل انکار یا به دست آوردن با روشهای دیگر نیست. در نهایت، کنگره آمریکا تصمیم گرفت که سخنان چو را نادیده بگیرد و بودجه را قطع نکند.
ادامه مطلب در سایت
جامع خبری و فروشگاهی خودرویی
ادامه مطلب
با خودرویی در تلگرام و اینستاگرام
همراه باشید.
khodroei@
برای اطلاعات بیشتر به سایت خودرویی دات
کام مراجعه فرمائید.
www.khodroei.com